De beste baan ter wereld!

Wat mijn werk zo leuk maakt? Natuurlijk de vele mooie reizen die ik op deze manier kan maken, de afwisseling tussen leuke Europese steden en verre koude of tropische oorden. Vorige week wandelde ik een middag in mijn eentje door Boedapest en de avond erop zat ik gezellig met collega’s te eten in Edinburgh. Edinburgh stond overigens niet op de planning zoals jullie misschien in mijn vorige blog hebben gelezen. In plaats van Billund werd het een nachtje thuis en in plaats daarvan zou ik op dag 4 een Madrid vliegen en op dag 5 naar Stockholm op en neer. Van dat alles kwam ook niets terecht maar daarover zal ik jullie in de “reserve cyclus deel 2” nog wat uitgebreider vertellen.

14.000 collega’s
Wat het vliegen voor mij zo ontzettend leuk maakt is toch wel de afwisseling.
Mijn rooster is heel onregelmatig en toch weet ik (meestal ;-)) wel 5 weken van tevoren waar ik aan toe ben dus ik kan het goed plannen met mijn andere bezigheden. Naast de vele verschillende bestemmingen heb ik ook ontzettend veel leuke collega’s, in de cabine staat de teller op zo’n 10.000 collega’s en daarnaast hebben we nog zo’n 4000 collega’s in de cockpit. Dat betekent dat je elke reis andere collega’s hebt en met onbekende mensen samenwerkt, dat is toch bijna niet voor te stellen. Dat het bijna elke reis weer lukt om de vlucht perfect uit te voeren vind ik toch wel heel bijzonder!

Het eerste contact wordt gelegd tijdens de briefing. Soms nog iets eerder als je tegelijk met een collega je koffer op dezelfde kar zet, maar in principe zien we tijdens de briefing met wie we deze reis zullen samenwerken. De briefing voor deze vlucht verliep iets strenger als anders; op een onderwijzende manier werden we door de werkmethodiek gepraat, er was stilte gewenst en anders werd er met de pen geroffeld, en er werd nogal wat “bepaald” waar het normaal gesproken wat meer naar eigen inzicht is. Er is een perfect systeem, en we weten allemaal hoe dat systeem werkt. Laat gaan.

Enkele collega’s kijken elkaar al verbaasd aan.. Wat is dit?

Al pratend met de purser zegt ze me dat mijn sjaaltje best af mag gezien de warme dag vandaag en dat het 5 graden warmte scheelt als het sjaaltje af is. En het gilet mag ook best uit want het pak is veel te warm. Persoonlijk ging het mij nog wel goed af met de hitte maar zoals ik al zei hebben we vandaag een onderwijzend management aan boord. De vingers van de purser gingen al bijna naar mijn sjaaltje en uit protest vertelde ik dat ik het netter vind deze gewoon om te houden. Ik kan echt wel voor mezelf zorgen 🙂 De regel is overigens dat boven de 27 graden het sjaaltje af mag, niets moet uiteraard. Het uniform zonder gilet ziet er naar mijn mening echt niet uit en is volgens mij ook een verplicht uniform onderdeel.

Soms loopt het wat minder
Bijzonder aan deze vlucht is dat we een senior purser (ipv een purser) bij ons achterin de galley hebben staan, een totaal andere werkplek voor haar en dat is duidelijk te merken want t loopt een beetje in de soep. Soms krijgt de planning het niet rond om iedereen binnen een crew op de juiste functie in te delen en daar hebben we alle begrip voor, want met elkaar komen we er wel! We geven wat tips om het lekker te laten werken voor iedereen maar het systeem is zoek en we vallen van de ene in de andere verbazing. Niet alleen bij ons loopt t niet helemaal zoals het hoort. De cockpit heeft geen klik met elkaar, de voorste galley heeft het knetterdruk omdat ze beiden niet vaak business-class werken (hier staat dus een purser als tweebander te werken), de middengalley springt daarom voor bij en achterin zitten wij met een senior purser die de weg een beetje kwijt is.

Op een vlucht van zes uur heb je de tijd eigenlijk wel nodig en als het dan niet lekker loopt is dat extra vervelend. De passagiers merken er gelukkig helemaal niets van, in 360 minuten voorzien we zo’n 300 passagiers van een drankje, nootje, kip/pasta en koffie of thee. Precies rond etenstijd kunnen we zelf even 15 minuten eten. Vlug het afval ophalen en dan met de salestrolley (taxfree) erin, daarna de ovens wisselen voor de volgende service en om zeven uur erin met pizza en brownies en een drankje. Tussendoor nog een flesjes opgewarmd voor de baby, een extra salade gebracht omdat iemand die zo lekker vond, heen en weer rennen naar belletjes voor water, wijn, gin-tonic etcetera.

Met als klap op de vuurpijl de dame die volledig uit haar jumpsuit was gescheurd waardoor wij stonden te hannesen met een rits en een half ontblote passagier in onze galley.

De dame houdt het geheel zo goed als kan bij elkaar, en of wij dan wel even de rits willen fixen. Ze staat letterlijk in haar onderbroek want de rits zit in haar geval aan de voorkant… gênant!!! Daarmee in Dubai aankomen, of all places, kan natuurlijk echt niet. We stellen voor dat we haar kunnen intapen om het geheel bij elkaar te houden of wellicht met een deken iets kunnen oplossen. En dan ineens bedenkt ze dat ze nog een shirtje in haar tas heeft die erover heen kan. Ziet er ook niet fraai uit maar het is wel de beste optie!

Dubai of Tokio?
Het is maar 6 uur vliegen maar het voelt bij aankomst alsof we in Tokio zijn! Er staan deze vlucht te veel mensen op de verkeerde plek en het kader (de pursers) pakt dit niet goed op. Het is echt meestal appeltje eitje, een supersimpel systeem, jij bent CA 24, ik CA 23, daarom doe jij dit en ik dat. Of jij nou Martine, Marleen of Hans bent, en of je nou naar Dubai of New York vliegt, iedereen weet wat ‘ie moet doen om de vlucht met elkaar goed en leuk uit te voeren. En tussendoor leer je elkaar op tien kilometer hoogte ook nog wat beter kennen.

Deze reis komt zeker niet in mijn top 10 van leukste vluchten maar het zorgt ook wel weer voor de nodige verbazing en afwisseling. Gelukkig maak ik het op deze manier eigenlijk nooit mee. Het blijft bijzonder dat we bijna elke reis weer met een groep totale vreemden zo’n perfecte samenwerking kunnen neerzetten. En dat in een kleine ruimte op 10 km hoogte! We flikken het elke keer maar mooi, daarom hou ik van mijn baan!

Vanuit Dubai; tot de volgende keer!
20140803-194725-71245057.jpg

Advertenties

2 gedachtes over “De beste baan ter wereld!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s