Staat onze baan op het spel?

Ohh wat heb ik veel leuke reacties in mijn mailbox mogen ontvangen zodra bekend werd dat KLM Cityhopper en (later ook) KLM op zoek zijn naar nieuwe cabin attendants. Niet alleen vanuit mijn privé kringen maar ook via mijn blog heb ik vele vragen en zelfs complete sollicitatiebrieven ontvangen van enthousiaste meiden die niets liever willen dan stewardess worden. Inmiddels weet ik van een aantal dat ze op gesprek zijn geweest of nog mogen komen, en ook zijn de eerste berichten binnengekomen dat sommigen door zijn (yay!!) of zijn afgevallen (helaas..)

Zodra de lijnen open worden gezet vliegt iedereen achter de computer om te solliciteren, want voor je het weet hebben ze duizenden reacties binnen en is de vacature weer offline. In de tijd dat ik solliciteerde

moest ik kort aangeven of ik aan de basiseisen voldeed; opleiding, gezondheid, ogen, lengte-gewicht verhouding en een korte motivatie. Daarna werd ik gebeld dat ik mocht langskomen voor het eerste gesprek, destijds op Amsterdam Sloterdijk. Het leek wel alsof ik in de selectie van Idols terecht was gekomen, ik hoorde en zag allemaal meiden voor wie een jarenlange droom uitkwam. Dit was hét selectiegesprek.

Samen met nog een andere kandidaat zat ik vervolgens tegenover 2 recruiters van een uitzendbureau en vertelde ik wie ik ben en waarom ik de geschikte kandidaat zou zijn. Met behulp van kaartjes kon ik aangeven welke competenties ik belangrijk vond en ik moest iets in het Engels vertellen. De druk was hoog en ik vond het mega-spannend allemaal, vooral omdat ik de andere kandidaat dingen hoorde zeggen die in mijn ogen echt heel goed waren. Haar motivatie klonk vlekkeloos maar helaas vonden de recruiters het allemaal nogal ingestudeerd en zagen ze niet wie ze werkelijk was. Van de 30 kandidaten die dag gingen er maar 10 door naar het 2e gesprek met het bedrijf zelf. Of je wel of niet doorwas hoorde je nog diezelfde ochtend, en ook als je niet door was had je nog even een kort gesprek met de recruiters. Er was, zeker ten opzichte van wat ik nu hoor, echt veel persoonlijke aandacht.

job interview flight attendant

Nu acht jaar later, ontvangen de sollicitanten per mail een uitnodiging voor de capaciteitentest, Engelse taaltest, competentietest en drijfverentest. Elke toets moet met een voldoende worden afgerond voordat je door mag naar de volgende… Een pittig traject! De selectie gebeurt voor een groot deel dus al vooraf en hopelijk vergroot dat de uiteindelijke kansen op een goed gesprek. En een minder hoog Idols gehalte. Bij mijn eerste gesprek met de recruiters viel die dag 70% van de kandidaten af, en bij de tweede ronde (met het bedrijf zelf) nog eens 50%. Dat voerde de druk behoorlijk op, dus misschien is het wel zo fijn om rustig achter je computer wat testen te doen. Mensen kwalificeren via online testen voor een baan als deze is misschien wat onpersoonlijk maar ik begrijp de noodzaak wel… Duizenden sollicitanten! Het is leuk dat er binnenkort weer volop gekwalificeerde maar vooral frisse gemotiveerde nieuwe collega’s aan gaan komen!!

En tegelijkertijd verdwijnen er ook banen, dat is best tegenstrijdig.

Afgelopen dinsdag hoorde ik namelijk in de media dat er veel banen zullen verdwijnen bij Air France-KLM doordat een deel van het werk uit kan worden besteed aan extern (goedkoper) personeel. Dit zou één van de bezuinigingsmaatregelen zijn om overeind te kunnen blijven. Vanuit allerlei kringen ontvang ik berichtjes en telefoontjes, of ik me ook zorgen moet maken om mijn baan. Tsja… Er moet worden bezuinigd, dat weten we al jaren. Er gaat worden bezuinigd, het kan niet anders. Er gaan dingen veranderen en we zullen binnenkort horen wat er voor ons gaat veranderen. Op dit moment heb ik nog niet gehoord dat er een overschot is aan cabinepersoneel en door natuurlijk verloop worden er -ook in deze tijd- gewoon mensen aangenomen. Maar misschien veranderen onze roosters of het product aan boord, wie zal het zeggen. Er moet worden bezuinigd en ook snel, dat vertelt CEO Pieter Elbers vandaag in een webcast, maar we hangen volgens hem niet aan een zijden draadje. Op dit moment vrees ik niet voor mijn baan. Cabine personeel is van onschatbare waarde en “wij” zijn niet zomaar te vervangen. Wat heeft het bedrijf aan een goedkope glimlach?

stewardess smile

Advertenties

4 gedachtes over “Staat onze baan op het spel?

  1. Gelukkig heeft KLM zelf nog niks toegegeven van dat er veel mensen ontslagen zullen worden, gelukkig maar ! Ben benieuwd hoe de sollicitaties over 10 jaar zullen zijn haha 😉 Maar zelf moet ik eerst nog 5 jaartjes wachten …

    • Voor je het weet zijn we 5 jaar verder! Time flies.. 😉 Ik vlieg alweer 7.5 jaar en kan mijn sollicitatie van 8 jaar geleden me nog herinneren als de dag van gisteren! Wel heel benieuwd hoe we er over 5 of 10 jaar voorstaan!

  2. Dag Linsey,
    Ik deel je zorgen wel. Ik ben net aangenomen bij KLM Cityhopper en ik kan niet gelukkiger zijn. Binnenkort verlaat ik mijn airline om voor de jouwe te komen werken. Ik vond het dan ook heel onrustwekkend nieuws. Heel erg voor de mensen die hun job kwijtraken en heel spannend voor de nieuw-gerecruteerden zoals ik. Hopelijk vindt het bedrijf een goede manier om te besparen die voor iedereen aangenaam is. Maar ik denk dat we moeten aanvaarden dat flexibiliteit een deel van ons beroep is. Nu nog letterlijker dan ervoor.
    Ik blijf je blog met veel plezier volgen!

    • Gefeliciteerd met je baan!! Je zegt het heel mooi, flexibiliteit is het codewoord in de luchtvaart en ons beroep. Wachten is er ook zo een. Wanneer verwacht je op cursus te mogen? Ik duim mee dat alles voorspoedig zal gaan!!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s