Zes vragen aan een stewardess over haar beroep

Vraag en Antwoord dagboek van een stewardess

Onlangs kreeg ik een mail van Demi of ik een paar vragen wilde beantwoorden voor haar sector werkstuk over luchtvaartdienstverlening. Het zijn vragen die ik vaker krijg en daarom lijkt het me leuk om het antwoord te geven via dit blogbericht, zodat jullie allemaal kunnen meelezen.

Dit zijn de vragen:

  1. Wat voor iemand moet je zijn om dit beroep goed te kunnen uitoefenen?
  2. Wat is een voordeel van dit beroep? En een nadeel?
  3. Welke opleiding heeft u gedaan om stewardess te worden?
  4. Wat zijn uw vaste taken als u een vlucht heeft?
  5. Hoeveel dagen per week werkt u gemiddeld?
  6. Wat is het meest bijzondere wat u heeft meegemaakt op uw werk? En het meest moeilijke?

En dit mijn antwoorden:

  1. Wat voor iemand moet je zijn om dit beroep goed te kunnen uitoefenen?

    Je moet het leuk vinden om met mensen te werken en heel klantvriendelijk zijn. Ook als je een slechte dag hebt moet je toch vriendelijk zijn en lief kunnen glimlachen. Het is fijn als je er zelf blij van wordt om het anderen naar de zin te maken of ze te helpen, dan is deze baan je echt op het lijf geschreven. Het is ook belangrijk dat je graag met mensen praat en een beetje nieuwsgierig bent, zodat je leuke gesprekken krijgt met je passagiers en met je collega’s. Maar je moet niet alleen maar lief en sociaal zijn, het is ook belangrijk dat je stevig in je schoenen staat (soms heb je te maken met lastige passagiers) en dat je zelfstandig bent (je moet je ver weg soms alleen zien te redden). Je bent mede verantwoordelijk voor de vliegveiligheid en dat moet je heel serieus nemen, alle passagiers moeten zich veilig voelen aan boord. Je maakt lange dagen en daarvoor heb je wel wat optimisme en doorzettingsvermogen nodig. Tot slot; je moet goed tegen onregelmatigheid kunnen en geen 9-5 mentaliteit hebben.

  2. Wat is een voordeel van dit beroep? En een nadeel?

    Het voordeel van dit beroep is voor mij de afwisseling, vliegen verveelt nooit. Je hebt elke week een ander rooster, je vliegt met veel verschillende collega’s, je ontmoet mensen uit heel veel landen en natuurlijk reis je heel veel. Je kan mensen een hele leuke vlucht bezorgen door net even wat extra’s voor ze te doen en dat maakt het heel dankbaar werk. Je ziet superveel van de wereld en slaapt in mooie hotels en als je vrij bent mag je zelf weten wat je doet. Je kan hierdoor tijdens je werk bijvoorbeeld je kerstkado’s inkopen in New York of Londen, op leeuwenjacht in Zuid Afrika of een belangrijke voetbalwedstrijd of de Olympische Spelen bijwonen.
    Elk voordeel heb z’n nadeel, want de onregelmatigheid van je rooster zorgt ervoor dat je niet altijd vrij bent als je vrij wil zijn. Daardoor mis je soms de verjaardag van je moeder of beste vriendin en het is moeilijk om ver vooruit te plannen. Maar dat kan ook je excuus zijn voor vervelende verplichtingen 🙂 Je slaapt op de gekste tijden en werkt vaak ’s nachts, hierdoor heb je eigenlijk geen ritme en dat is niet zo goed voor je gezondheid. Werken in het vliegtuig is sowieso niet zo goed voor je lichaam want er is minder zuurstof aan boord (waardoor je makkelijk uitdroogt) en omdat je op zo’n 10 KM hoogte werkt word je blootgesteld aan meer straling. Het is belangrijk om voldoende rust te nemen en gezond te leven, zodat je dat een beetje compenseert. Je hebt geen vast team en weet niks over je collega’s, maar dat komt vanzelf tijdens de vlucht en op de route.

  3. Welke opleiding heeft u gedaan om stewardess te worden?

    Zelf heb ik Communicatie gestudeerd in Groningen en ik ben in 2006 afgestudeerd. Om stewardess te worden bij een grote luchtvaartmaatschappij hoef je geen luchtvaartdienstverlening te studeren en ook hoef je niet naar een stewardessencollege te gaan. Je hebt bij de meeste maatschappijen minimaal een HAVO of MBO4 diploma nodig om te kunnen solliciteren. Werkervaring kan wel relevant zijn. Ervaring in de horeca of ander werk waarbij je contact met klanten hebt kan handig zijn en buitenlandse (werk)ervaring ook, zoals een lange reis, stage of bijbaan in het buitenland.

  4. Wat zijn uw vaste taken als u een vlucht heeft?

    Kort gezegd zijn we aan boord voor de vliegveiligheid en voor de service. Als crew ben je eerder aan boord dan de passagiers en in die tijd controleren we of alle `equipment´ aan boord is en of alles goed werkt, zoals de telefoons, zaklampen, EHBO-kit, zuurstofflessen en nog veel meer. Iedere stewardess controleert dit aan de hand van de PreFlight Checklist zodat we zeker weten dat alles wordt gecontroleerd. Daarna verwelkomen we alle passagiers en helpen we mensen als dat nodig is, en als iedereen aan boord is sluiten we de deuren en doen we alle bagagebakken dicht. Soms geven we een live demonstratie over de vliegveiligheid (en anders is dit een filmpje). Vlak voor vertrek nemen we plaats op onze stoelen en tijdens de take-off letten we goed op of alles veilig verloopt. Als we hoog genoeg vliegen beginnen we met de service. Iedere stewardess is verantwoordelijk voor een deel van de passagiers in het vliegtuig, meestal zijn dit zo’n 50 passagiers per stewardess.Op verre vluchten kunnen mensen TV kijken en krijgen ze eerst oortelefoontjes en op andere vluchten beginnen we gelijk met een drankje en wat te eten. Afhankelijk van de lengte van de vlucht komen we een paar keer voorbij met eten en drinken en ook met de duty-free artikelen. Tussendoor houden we van alles in de gaten, of de passagiers in orde zijn, of de cabine en toiletten schoon zijn en zorgen we dat de vlucht zo veilig mogelijk verloopt. Als er turbulentie is controleren we of alle riemen goed vast zitten en of alle baby’s uit hun wiegjes zijn gehaald. Als mensen tussendoor vragen of problemen hebben dan helpen we ze, soms voelt iemand zich niet zo lekker of is er hulp nodig, bijvoorbeeld met het invullen van douane formulieren. Ongeveer een half uur voor de landing ruimen we de cabine weer helemaal op en vlak voor de landing gaan we weer op onze stoelen zitten. Na de landing nemen we afscheid van alle passagiers.

  5. Hoeveel dagen per week werkt u gemiddeld?

    Dat wisselt heel erg per week. Voor de ene vlucht ben je 3 dagen weg en daarna 2 dagen vrij. Voor een andere vlucht werk je 5 dagen en ben je 7 dagen vrij. Maar je kan ook 5 dagen werken en 2 dagen vrij zijn. Er zijn heel veel verschillende reizen en elke reis heeft een eigen `omloop´. Een verre vlucht met veel tijdsverschil geeft meer vrij dan een korte vlucht of wanneer je binnen Europa blijft. Ik werk zelf 50% waardoor mijn verlof na een reis langer is dan iemand die 100% werkt (meer vrije dagen thuis).

  6. Wat is het meest bijzondere wat u heeft meegemaakt op uw werk? En het meest moeilijke?

    Er zijn wel een paar momenten die me altijd bijblijven zoals de passagiers die ons land werden uitgezet en terug gingen naar Kabul. Of de dame die bolletjes had geslikt en met de ambulance van boord ging. Op het gebied van vliegveiligheid heb ik weinig meegemaakt gelukkig, ik heb nog nooit brand aan boord gehad of de zuurstofmaskers in het echt nodig gehad. Ook de motoren vallen gelukkig vooral in films zo vaak uit. Het gebeurt best vaak dat mensen aan boord niet lekker worden, omdat ze oververmoeid zijn of te weinig zuurstof hebben. Als mensen naar ons toekomen ben ik altijd een beetje gespannen wat er aan de hand is, maar gelukkig valt het meestal mee en kunnen we ze snel helpen en gerust stellen, soms met een arts erbij. Het meest bijzondere is wat je allemaal leert van mensen en culturen, hoe fijn het is als je oprecht contact maakt met andere mensen en wat je daarvoor terug krijgt. Als mensen je aan het einde van de vlucht persoonlijk een hand komen geven of nog even komen kletsen hoe fijn ze de vlucht vonden dan ga ik zelf ook met een blij gevoel van boord. Soms krijg je een bijzondere uitnodiging van een passagier om bij hem/haar of de familie op bezoek te komen of ze willen je hun stad laten zien, maar daar ben ik zelf nog nooit op in gegaan.

Na deze sessie ben ik eigenlijk ook wel een beetje benieuwd naar wie jullie zijn, de lezers van deze blog!
Daarom heb ik ook een paar vragen aan jullie! Voel jezelf niet verplicht te antwoorden, ik ben gewoon nieuwsgierig en dat is part of the job zoals je net leest 🙂

– Hoe ben je ooit op mijn blog terecht gekomen?

– Hoe lang lees je mee? (volgde je me al op linsey.shareyourstory.nl)

– Ben je een man of vrouw en wat is je leeftijd?

– Wat vind je leuk aan mijn blog?

– Wat zou je graag nog meer willen weten van mij of van mijn werk?

– Mis je bepaalde informatie?

– Wat zou ik nog kunnen verbeteren?

Alvast heel erg bedankt natuurlijk!
Liefs Linsey

Advertenties

9 gedachtes over “Zes vragen aan een stewardess over haar beroep

  1. hey linsey, ik vind de verhalen die je op je blog zet erg leuk om te lezen altijd! İk zit nu in 4 havo en volg je al een tijdje. İk wil later ook graag stewardess worden maar ik twijfel nog erg. Moet je niet voor stewardess worden een mbo4 diploma hebben? Of kan ik ook gewoon na mijn havo diploma solliciteren bij een vliegtuigmaatschappij? İkweet niet of dat kan want ik heb dan natuurlijk nog geen ervaring en volgens mij hebben ze op het hbo ook niet echt een opleiding wat met stewardessen te maken heeft. İk heb ook niet echt iemand in mijn omgeving die ook maar iets met luchtvaart doet en daarom wilde ik het aan jou vragen. Wat kan ik het beste doen volgens jou? Stewardess worden lijkt me echt een hele leuke baan en ben er op dit moment erg geinteresseerd in. İk hoop dat je me een beetje kan helpen 🙂 xx

    • Hoi Emine, wat leuk dat je al weet dat je stewardess wil worden! Ik wist dat op de HAVO nog niet hoor, dat was nog één grote zoektocht. Met je HAVO diploma kan je solliciteren maar je moet bij de maatschappij waar ik werk minimaal 21 jaar zijn. Daarnaast is het ook wel verstandig om eerst een studie te doen want dan heb je alvast iets in je pocket. Het kan soms lang duren voordat je mag solliciteren (aanname stop en lange wachttijden) dus je kan je tijd dan maar beter nuttig besteden met een studie. Je kan je studie trouwens ook altijd afronden tijdens het vliegen, dat doen best veel collega’s. Een stewardessen opleiding hoef je niet te volgen, kies vooral een richting waarin je ook werk zou willen doen. Dat kan van alles zijn, van toerisme of SPH tot rechten, en daarnaast kan je dan werkervaring opdoen in de horeca of een andere baan met veel klantcontact. Als je later nog een keer vragen hebt mag je ze altijd stellen. xxLinsey

  2. Ik kan me goed voorstellen dat je benieuwd bent naar je lezers dus hier komt ie 😉
    – toen ik aangenomen was bij KLC maar op een wachtlijst terecht kwam, ben ik gaan googelen naar stewardessenblogs om alvast een beeld te krijgen van wat me te wachten stond, en voor de voorpret haha (helaas ging de ini voor mij uiteindelijk niet door maar vlieg nu wel voor Transavia!)
    – ik volgde je al op shareyourstory, denk dat ik je sinds eind 2011 volg
    – ik ben 25 en een vrouw 😊
    – ik vind het leuk dat je regelmatig iets post, en dat je artikelen lekker divers zijn. Vind het ook goed dat je je richt op mensen die ook steward(ess) willen worden want dat zijn er een heleboel!
    – ik ben wel benieuwd naar hoe het 50% vliegen jou bevalt in combinatie met nog een andere baan. Het lijkt me wel lekker afwisselend, maar is het niet soms heel druk en chaotisch? Of meer in het algemeen hoe je je persoonlijke leven combineert met vliegen
    – nee 😊
    – je hebt een interessante en prettige blog om te lezen. Iets meer foto’s zou misschien wel leuk zijn. Ik blijf je sowieso volgen!👍

    • Hi Michelle, superleuk om te lezen wie je bent en waarom je me volgt 🙂 Jammer dat je KLC ini niet doorging, sta je nog wel op de wachtlijst? Leuk dat je inmiddels bij Trans vliegt, ook nu in de winter? De tip om meer foto’s te plaatsen ga ik zeker meenemen! Helaas kan ik niet overal foto´s van maken/plaatsen omdat ik aan wat regels gebonden zit vanuit de maatschappij maar privé foto’s van mooie bestemmingen of algemene dingen zijn geen probleem!

      De vraag hoe het vliegen te combineren is met een andere baan (en een sociaal leven in het algemeen) krijg ik vaker, ik ga hier binnenkort een keer een stukje over schrijven. Kortgezegd ben ik veel vrij na een lange vlucht en ik heb dan genoeg tijd om iets anders te doen. Het nadeel is wel dat ik nooit echt vrij ben want het andere werk is nooit echt af. Ik zal gauw een keer een inzicht geven in een gemiddelde maand of zoiets. Dankjewel voor je leuke reactie!

  3. Heeii linsey ik wil heeel graag stewardess worden ik zit zelf op het vmbo-theorie en vroeg me af of je daarmee ook stewardess kan worden want ik hoor dat de meeste havo doen groetjes syl

    • Hi Syl, er zijn bepaalde eisen waaraan je moet voldoen voordat je kan solliciteren maar als jouw opleiding voldoet dan maakt het niet uit of je mbo of havo hebt gedaan. Je kan het beste even kijken bij de selectiecriteria van de verschillende maatschappijen, als jouw opleiding voldoet dan hoef je geen havo te gaan doen (je maakt niet meer kans) succes!!

  4. Hi Linsey, Mijn vorige reactie is helaas niet aangekomen.. Erg leuk initiatief van je om meer te willen weten over je lezers.

    – Ik volg je al vanaf het begin en iedere keer wanneer ik een mail krijg dat er weer een post van je is, lees ik meteen je blog met veel plezier! Ik heb je destijds gevonden via Google.

    – Ik ben 25 jaar en een vrouw

    – Ik vind je manier van schrijven leuk en lekker toegankelijk. Iedere keer neem je de lezers weer mee in je verhalen

    – Verbeterpuntje: meer posten hahaha 😉

    Hopelijk gaat het inmiddels weer wat beter met je.
    Ik heb nog een wel een vraag aan je.. Binnenkort vertrek ik naar het Midden Oosten om te gaan werken bij een grote luchtvaartmaatschappij. Erg leuk, maar ook spannend! Ik hoop dat ik de ini daar doorsta. Heb je tips voor me voor de ini en in het algemeen?

    Liefs Laura

    • Hi Laura, wat leuk dat je je reactie nog een keer plaatst! Gek dat de vorige is mis gegaan.
      Meer posten is al tijden mijn goede voornemen maar het is soms zo lastig te combineren. Ik snap echt niet hoe al die andere bloggers dat doen!
      Een paar tips voor de ini staan op mijn blog: https://dagboekvaneenstewardess.wordpress.com/2014/12/17/de-basiscursus-glansrijk-en-met-een-vette-glimlach-doorstaan-hoe/

      Hoe de basiscursus in het Midden-Oosten zal zijn weet ik niet maar het zal ook betrekking hebben op safety, security en service. Voor welke maatschappij ga je werken? En is je basis dan ook daar? Wat spannend allemaal!! Veel succes en veel plezier!!!
      En natuurlijk bedankt voor je reactie! Leuk om te lezen dat zo veel mensen stewardess willen worden.

      Liefs Linsey

      • Hi Linsey, Wat leuk ik zie nu pas je reactie haha sorry. Ben nog even dit wordpress gebeuren aan het uitvogelen :). Gaat het inmiddels al beter met je? Hopelijk wel. Dank je voor de tips. Inmiddels heb ik al wat meer nieuws.. Ik vertrek op 17 april om vervolgens de ini te starten op 28 april. Ik ga werken voor Emirates! 🙂 Kan niet wachten haha. Jouw blog heeft me zeker geïnspireerd, bedankt! 🙂 Liefs Laura

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s