De basiscursus glansrijk en met een vette glimlach doorstaan, hoe??

Brandblussen, evacueren uit een simulator (inclusief glijbaan), medische hulp verlenen, vliegtuigkapers te woord staan, een lastige passagier in de boeien slaan en nog zo veel meer, je gaat het allemaal meemaken! In een oefensituatie natuurlijk. Daarnaast krijg je vooral heel veel theorie over vliegtuigen, vliegveiligheid, noodprocedures, equipment, commando’s en noem maar op. Er komen zes weken aan waarin je leven even volop in het teken staat van je nieuwe job. Minder spannend kan ik het niet maken maar misschien wel een klein beetje leuker! Daarom heb ik een paar tips voor jullie op een rijtje gezet.

Tip 1 :   Bereid je voor op misschien wel de meest spannende en intensieve 6 weken van je leven.

Als je het grote rode boek en alle materialen eenmaal in huis hebt zal je begrijpen wat ik bedoel. Ik was net een jaartje klaar met school en zat nog redelijk in het ritme van examens maken maar dat is niet voor iedereen zo. Je krijgt in een korte tijd veel nieuwe informatie te verwerken en daarbij is vliegen voor de meesten iets totaal nieuws. Een blik in je Flight Safety manual is vergelijkbaar met een cursus Chinees, niet voor beginners maar voor gevorderden! Maar hé, is het niet leuk om juist allerlei nieuwe dingen te leren? Eindelijk aan je familie en vrienden kunnen uitleggen hoe je een bom het beste kan verplaatsen (oh nee, dat willen ze vast niet weten).  Maargoed, je gaat ineens fulltime aan de bak en hoe boeiend de theorie ook is, je bent 5 volle dagen op Schiphol en zit avond aan avond in de boeken. De basiscursus neemt zo ongeveer al je tijd in beslag. Als je ver weg woont is het misschien geen gek idee om voor die 6 weken een kamer te zoeken in de buurt van Schiphol. Misschien heb je familie in de buurt wonen, maar er zijn ook genoeg collega-stewardessen die tijdelijke kamers in hun huis verhuren.

Tip 2 :   Zoek je ontspanning en probeer genoeg te slapen

Het lijkt een inkoppertje maar echt, voordat je het weet zit je om één uur ’s nachts nog in dat ellendige boek omdat je denkt dat je het anders nooit gaat halen. Ben je moe dan neem je echt niks meer op, en ook de volgende dag presteer je vaak maar half. Leg daarom je boek na bijvoorbeeld 22:00 uur aan de kant en doe nog even wat leuks of kruip er lekker vroeg in. Probeer ook overdag je momentje van ontspanning te pakken, bijvoorbeeld door tijdens de lunch te gaan wandelen en niet elke dag in de grote lawaaiige en naar kroketten ruikende kantine te gaan zitten.

Mijn dagelijkse momentje van ontspanning was de fietstocht van en naar Schiphol-Oost samen met een meisje uit een andere cursus. We woonden allebei in Amsterdam en hadden elkaar al snel gevonden, we kwebbelden er wat vanaf en konden ook na een lange dag even lekker stoom afblazen. Ik kom haar soms nog tegen en het leuke is dat zij inmiddels zelf de flightsafety trainingen geeft naast het vliegen. Een baan waar ik persoonlijk niet aan moet denken want ik krijg nog steeds de kriebels van al die spannende momenten daar!! 🙂

Tip 3 :   Probeer het leuk te houden. Ga echt af en toe ook in op een verzoek om wat leuks te gaan doen.
slaap
Als ik terugdenk aan deze tijd stond mijn leven 6 weken lang behoorlijk stil (en tegelijk ook helemaal niet) en op sociaal vlak was er niet veel met me te beginnen. Ik ging naar bed en stond weer op met het rode boek in of naast mijn bed… Persoonlijk kon ik me er niet toe zetten om een film te kijken of thuis te ontspannen, want dan waren mijn gedachten nog steeds bij alle theorie waar ik de volgende dag een examen over zou krijgen. Wat voor mij wel werkte was af en toe het huis uit gaan, om te sporten of een drankje te drinken met vrienden. Een gezellige borrel met je klasgenoten na een lange cursusdag is ook leuk en dat kan ook gewoon in één van de restaurants of hotelbars op Schiphol!

Tip 4 :   Relativeer, ook al is het moeilijk tussen alle stess-kippen uit je klas

Als iedereen doet alsof zijn of haar leven er vanaf hangt probeer dan nog maar eens nuchter te blijven. “Je leven hangt er niet vanaf en je haalt het wel.” Laat dat je mantra zijn deze periode en kom zo min mogelijk in de verleiding om mee te st(r)essen. ’s Ochtends voor het examen zo laat mogelijk binnen komen lopen is het beste voor jezelf. Een gemiddelde gesprekssamenvatting op een examen ochtend: “Wat bedoelen ze hier mee, wat betekent dit nou, ohh dit snap ik echt niet, het is zoooo veel, kan jij het me uitleggen, waarom snap ik dit niet, ik hoorde dat een meisje uit een andere cursus het niet gehaald heeft, hoe zit het ook alweer met de lampjes en wat is nou het verschil, ik kan het niet allemaal uit mijn hoofd leren, deze ben ik vergeten te leren, snap jij dit wel dan, heb jij die ook uit je hoofd geleerd, moesten we nou alleen dit kennen of ook dat, zouden ze ook kunnen vragen hoeveel van zus of zo, AAHHRRGG ”

 

Tip 5 :    Kom optijd en vergeet nooit je ID!

Te laat komen is er simpelweg niet bij. De cursus leert je al dat 5 minuten te laat ook echt te laat is. Je mag je examen niet meer maken en hebt daarmee dus je recht op een herkansing verspilt. Dit alles omdat het in de praktijk ook echt niet kan, als jij te laat bent voor je vlucht kost dat de maatschappij simpelweg tijd en geld. Zelf ben ik wel redelijk goed in optijd komen (als het moet), maar een stuk minder goed in organiseren. De deur uitlopen zonder sleutels, guilty. Zonder pinpas in de supermarkt staan, check. Het Schiphol-terrein op zonder ID kaart? Nog nooit gebeurd! Je kan namelijk linea recta naar huis omdat je zonder ID het terrein niet opkomt. Daarom heb ik mezelf een paar trucjes aangeleerd, zoals altijd dezelfde tas meenemen die groot genoeg was om mijn dikke manual in mee te nemen (die ik dan ook miste als de tas te leeg was) en waar standaard mijn ID-kaart inzat. Allebei zijn ze vereist voor een trainingsdag. Maak hiervan een dagelijkse gewoonte, dat scheelt een hoop gedoe.

Tip 6 :   Goed eten

Tijdens examenperiodes probeer ik altijd heel bewust te eten. Er is volop keus in maaltijden waarvan je langdurig energie krijgt en waarvan je beter gaat presteren. Ondanks het volle schema begon ik met een ontbijtje (met mijn neus in het boek) zoals kwark met fruit en noten of een bord havermoutpap zonder suiker. Suikers leveren snel energie, maar zorgen ook voor een enorme dip en daarom kan je suikers nu beter even laten staan. Voor tussendoor kan je een handje noten combineren met wat fruit, daarvan heb je een stuk langer profijt. Vlak voor je examen een banaan eten geeft je een snelle en toch gezonde boost. Vette vissoorten als haring, makreel, sardine, zalm en ansjovis bevatten veel onverzadigde omega 3-vetzuren die heel goed zijn voor je hersenen! Als jullie het leuk vinden zal ik hier nog een keer een speciale blog over schrijven, bijvoorbeeld ook wat je het beste kan eten voor- of tijdens de vlucht!

Tip 7 :   Geniet van je trainingsvluchten

Na een aantal praktische lessen ga je tijdens de cursus ook mee op een paar oefenvluchten. Het moment van bekendmaking was al spannend, wie gaat waar naartoe?? “Linsey, jij gaat naar Bergen.”   Wowwwww, de eerste bestemming is Noorwegen, ook al was het slechts op en neer! Voor het eerst in je uniform aan boord en meewerken aan de kar met de anderen. Je bent als trainee trouwens het middelpunt van aandacht, je wordt overal als de trainee voorgesteld en mag tijdens de start en landing in de cockpit meekijken. En net als je het zelf even vergeet dan maakt het speldje met TRAINEE in koeienletters op je borst het iedereen wel weer duidelijk. Maar dat speldje betekent dus ook dat je geen verantwoordelijkheden hebt en fouten mag maken! Geniet dus vooral van deze eerste vluchten!

Tip 8 :   Accepteer het als iemand je drankje wil betalen, of zet alvast wat geld apart

Tijdens deze cursus van 6 weken krijg je een studievergoeding, maar geen salaris. Acht jaar geleden hield ik hier netto ongeveer 1000 euro aan over, oftewel zo’n 165 euro per week. Dat is voor de meesten van ons echt een stukje minder dan wat er gewoonlijk binnenkomt, van tevoren een beetje geld opzij zetten kan dus geen kwaad! Het start salaris van een flight attendant staat trouwens vast en kan als je uit een andere job komt ook een stukje lager zijn dan je gewend bent. Klinkt vervelend maar het is het allemaal waard!!

En tot slot niet echt een tip maar wel belangrijk om niet te vergeten… Informeer je buren als je net als ik als een debiel thuis je commando’s wil oefenen zoals ik in mijn vorige bericht heb beschreven)

Do the wing!

Als alles goed gaat (jaaa natuurlijk!!) krijg je na 6 weken je wing uitgereikt en ben je verlost van het ik-wil-niet-opvallen-maar-kijk-ik-ben-trainee speldje op je borst. Je hebt je eigen wings gekregen waarmee je vanaf nu de wereld rondvliegt!! Mijn eerste vlucht “los” was naar Mexico en helaas staan de foto’s hiervan niet meer op deze computer… maar wat was het geweldig! De vlucht kan ik me niet eens meer herinneren maar de 48uur in Mexico stad des te beter! Een bus die voor je klaar staat om je naar een prachtig hotel te brengen, gauw douchen en dan naar je eerste crewborrel, waar je routeroddels en verhalen hoort en het gevoel krijgt er ineens helemaal middenin te zitten! Welkom in je nieuwe wereld!

Advertenties

2 gedachtes over “De basiscursus glansrijk en met een vette glimlach doorstaan, hoe??

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s